Perubatan Alternatif - Therapy Floatation

Perubatan Alternatif - Therapy Floatation

Apakah Therapy Floatation? Terapi pengapungan adalah satu bentuk perubatan alternatif dan pada asasnya adalah satu kaedah pengasingan deria. Teknik ini telah dibangunkan oleh Dr John C. Lilly, seorang ahli analisa jiwa Amerika dan neuro-pakar fisiologi, yang membangunkan teknik ini dan kemudiannya tangki deria pengasingan (1954) berdasarkan kajian beliau mengenai tindak balas manusia terhadap kekurangan deria. Apa yang dia dijumpai, bertentangan dengan harapan bahawa otak akan pergi ke dalam tidur yang mendalam, adalah bahawa ia menjadi lebih aktif dan kebolehan menyelesaikan masalah dan kuasa imaginasi meningkat.

Terapung dan berenang adalah amalan tua. Proses terapi pengapungan dasarnya meletakkan badan ke dalam keadaan relaksasi yang mendalam. Dr Lilly mendapati bahawa rakyatnya mencapai tahap relaksasi yang akan mengambil masa untuk mencapai menggunakan amalan meditasi dikenali klasik. Proses terapi pengapungan mempunyai aura misteri sekitarnya. Melihat orang terapung di dalam tangki air mungkin kelihatan seperti satu babak dalam filem fiksyen sains.

Proses membawa seseorang ke dalam keadaan yang mendalam tentang kelonggaran dalam terapi pengapungan biasanya berlaku di dalam tangki dihasilkan khas air dibubarkan dengan mineral dan garam sehingga membuat apungan badan. Biasanya kita mengalami konflik dan tekanan dalam kehidupan seharian kita dan aktiviti yang lazim. Ini corak aktiviti yang lazim menjadi satu dengan tenaga kita dan tindakan menafikan neurotik. Sesetengah orang mengambil jalan keluar dengan merokok, alkohol dan ubat-ubatan untuk melegakan diri daripada ketegangan sehari-hari hanya untuk mendapati diri mereka dalam mengikat lain.

Tetapi bagaimana sebenarnya Therapy Floatation berfungsi? Ini, malangnya, tidak diketahui dengan jelas. Cara ia mengurangkan tekanan adalah apa yang dikenali. Apabila seseorang itu terletak di dalam tangki selama hampir dua jam melakukan apa-apa, tanpa apa-apa rangsangan fizikal sama sekali, maka badan itu mempunyai apa-apa untuk bertindak balas terhadap. Oleh itu, tahap hormon tekanan seperti adrenalin atau adrenalina serta kejatuhan kortisol, memberikan kelonggaran yang mendalam.

Dalam kes pengurangan kesakitan otot, yang dalam siaran bersantai endorfin yang menangkap kesakitan dari mencapai sedar, terdapat kelonggaran otot dan penyembuhan lebih cepat. Orang yang mengalami artritis mendapati penderitaan mereka berkurangan.

Terapi pengapungan juga membantu orang yang mengalami masalah psikologi. Khususnya mereka yang mengalami tingkah laku ketagihan dan keterlaluan. Ini kerana kebanyakan masalah-masalah yang berkaitan dengan tekanan dan sekali tekanan yang dikeluarkan masalah psikologi hilang. Salah satu perkembangan yang berkaitan dengan psikoterapi adalah dinamakan REST (Teknik Terhad Rangsangan Alam Sekitar) .Ini bentuk terapi telah dibangunkan pada tahun 1970-an. Terdapat dua kaedah yang berbeza untuk terapi ini. Satu dikenali sebagai Terapi basah dan yang lain Terapi Kering. Jelas sekali, dalam kaedah kedua, floater dipisahkan dari air oleh membran polimer 15 mm.

Salah satu aspek yang menarik terapi ini adalah prospek yang dipegangnya untuk kemahiran dan prestasi meningkat. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa teknik ini meningkatkan kreativiti saintifik, sukan dan prestasi seni.

Langkah berjaga-jaga perlu diambil semasa menjalani Terapi Floatation. Yang paling penting ialah Terapi Floatation tidak boleh menjalani tanpa pengawasan langsung pengamal yang terlatih. Orang dengan psikosis dan penderitaan mereka dari claustrophobia (takut kepada ruang terkurung) harus mengelak daripada terapi ini.

Terapi pengapungan ialah pencetus kuat relaksasi. Beberapa gangguan yang telah dikurangkan termasuk sakit kronik, gangguan keresahan, sakit kepala, ketegangan otot, darah tinggi, psiko-fisiologi dan juga sindrom prahaid (PMS).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar