Penggalak imun, Weakeners imun

Penggalak imun, Weakeners imun

Semasa musim sejuk dan selesema, banyak perhatian dibayar kepada penggalak imun seperti Echinacea. Walau bagaimanapun, herba yang bukan satu-satunya pertahanan anda boleh melancarkan terhadap penyakit, dan sebahagian daripada mereka mungkin akan mengejutkan anda.

Vitamin C: Tiada kejutan di sini, seperti iklan untuk pelbagai Vitamin C produk dicampur melimpah ruah masa ini tahun. Pengambilan C yang mencukupi dapat membantu sistem imun anda. Ia merupakan satu vitamin yang penting tidak dihasilkan oleh badan.

Vitamin E: Walaupun ini kebanyakannya dianggap sebagai yang digunakan untuk penjagaan kulit, ia juga memainkan peranan dalam sistem imun anda. Ia boleh dirangsang oleh Vitamin C, jadi kedua-duanya boleh diambil bersama-sama.

Betacarotene: Penggunaan bahan ini adalah untuk meningkatkan bilangan sel-sel yang melawan jangkitan dan penyakit-penyakit yang menyerang tubuh. Ia mungkin berguna untuk mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah, walaupun yang perlu diperiksa oleh doktor anda.

Zink: Kajian menunjukkan bahawa walaupun kekurangan kecil dalam mineral ini boleh menyebabkan sistem imun untuk melemahkan secara mendadak. Sebaliknya, anda boleh dengan mudah berlebihan pada zink jika anda mengambil makanan tambahan. Semak dengan doktor anda untuk mengetahui berapa banyak yang tepat untuk anda.

Air: penghidratan yang mencukupi adalah satu kemestian untuk banyak sebab. Dehidrasi memberi kesan kepada buah pinggang anda, hati anda ... dan ya, pertahanan imun anda. Anda tidak semestinya perlu minum semua 64 auns air, ada yang boleh datang melalui makanan anda. Mengira jus, tetapi minuman kopi, teh dan cola tidak mengira. Malah, mereka mengurangkan daripada kiraan pengambilan cecair anda.

Echinacea, bawang putih dan Omega-3 yang dikenali untuk meningkatkan pertahanan imun, tetapi terdapat perkara-perkara yang boleh mengurangkan.

Gula yang berlebihan: Terdapat beberapa perdebatan mengenai sama ada atau tidak gula berlebihan secara langsung menyebabkan apa sistem imun anda. Walau bagaimanapun, ia pasti boleh menjadi masalah menengah yang mengisi pada gula tidak meninggalkan selera untuk makanan yang lebih sihat. Ia juga boleh membawa kepada kencing manis.

Alkohol yang berlebihan: Seperti gula (sebahagiannya kerana ia adalah gula), alkohol boleh menghalang selera makan dan mengelakkan makan makanan yang lebih sihat. Ia juga boleh merosakkan organ-organ lain, terutama hati.

Lemak: Makanan yang tinggi lemak tepu boleh mengurangkan tindak balas imun dalam banyak kes. Walau bagaimanapun, tidak semua lemak tidak baik untuk itu. Mereka yang didapati dalam ikan air dan flaks benih sejuk sebenarnya boleh meningkatkan tindak balas.

Alergen Makanan: Dalam keadaan ini, badan mula menyerang dirinya, yang tidak dapat memberi manfaat. Untuk mengetahui apa yang mereka dan menghapuskan mereka adalah penting untuk tinggal sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar